Oszukany przez sklep internetowy – czy warto zgłosić sprawę do sądu i na Policję?

Oszukany przez sklep internetowy – czy warto zgłosić sprawę do sądu i na Policję?

 

Zakupy przez Internet to udogodnienie XXI wieku, z którego korzystamy coraz chętniej. Dziś bez wychodzenia z domu można kupić ubrania, buty, meble, sprzęt AGD i RTV, części do samochodu - często w bardzo dobrej, promocyjnej cenie.

Nie zawsze jednak kupujący ma okazję cieszyć się z udanego zakupu. Zdarza się bowiem, że pomimo uiszczenia zapłaty – dokonania przelewu na wskazane konto – zamówiony towar nie dociera, a ze sprzedającym kontakt nagle się "rozluźnia".

Jeżeli sklep internetowy nie przesyła towaru ale kontakt pomiędzy kupującym, a sprzedającym istnieje i ten nie uchyla się od obowiązku przesłania zakupionej rzeczy próbując zaistniałe opóźnienie tłumaczyć oraz podając termin w czasie, którego obiecuje, że umowa zostanie zrealizowana  najlepiej wykazać się cierpliwością i spokojnie poczekać na upływ uzgodnionego terminu.

Jeśli po upływie 30 dni, sprzedający jednak nie przesłał towaru kupujący może od umowy odstąpić żądając jednocześnie zwrotu uiszczonej kwoty. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy można przesłać listem poleconym, mailem, a nawet smsem.

 

Nieuczciwy sprzedający – jak odzyskać wpłacone pieniądze?

Jeśli pomimo odstąpienia od umowy, sprzedający nie zwrócił kupującemu pieniędzy, wówczas ten może zgłosić swoją sprawę do Rzecznika Praw Konsumenta lub wystosować do sprzedawcy pismo z przedsądowym wezwaniem do zwrotu uiszczonej kwoty pod rygorem skierowania sprawy do sądu.

Należy wiedzieć, że sprawa prowadzona od początku przez prawnika może zakończyć się pomyślnie dla kupującego. Dobry prawnik będzie bowiem wiedział w jakim postępowaniu złożyć  do sądu pozew do zapłatę przeciwko nieuczciwemu sprzedawcy, by zakończyła się ona szybko i  tak, by kupujący odzyskał całą kwotę z odsetkami, kosztami sądowymi i kosztami zastępstwa prawnego.

 

Fikcyjny sklep internetowy – zgłoszenie oszustwa

Inaczej przedstawiać się będzie sytuacja, kiedy wraz z uiszczeniem zapłaty kontakt ze sprzedającym nagle się urwał. Powstaje wówczas domniemanie, że kupujący stał się ofiarą oszustwa. Przestępstwa internetowe, do których zaliczyć trzeba także fikcyjne transakcje w tzw. sklepach widmo w ostatnich latach stały się prawdziwą plagą.

Kupujący, który dokonał zakupu, przesłał pieniądze i nie otrzymał zakupionej rzeczy oraz ma podejrzenie, że został oszukany może dokonać zgłoszenia oszustwa na Policji lub w Prokuraturze.

Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa może zostać złożone ustnie do protokołu,  lub w formie pisemnej. W drugim przypadku wystarczy przygotować krótkie pismo i w nim opisać przebieg transakcji, wskazać daty, podać dane sklepu, adres strony internetowej oraz załączyć min. wydruki prowadzonej korespondencji oraz dowód przelewu.

 

Sprawami fikcyjnych sprzedaży i sklepów widmo zajmują się specjalnie przeszkoleni policjanci do walki z cyberprzestępczością.  Mają oni środki i narzędzia, by skutecznie zwalczać oszustów. Jednak większość cyberprzestępców funkcjonuje bardzo sprawnie i "profesjonalnie". Przestępcy internetowi, nim zostaną złapani potrafią działać przez wiele lat, oszukując tysiące osób i zarabiając na tym setki tysięcy złotych. Dlatego, oszukany kupujący powinien mieć świadomość, że odzyskanie pieniędzy może być bardzo trudne. Zgłoszenie oszustwa daje jednak szansę, że Policja i Prokuratura zajmą się jego sprawą, a kiedy w końcu oszust zostanie ujęty odpowie nie tylko karnie, ale także zostanie zobowiązany przez sąd do zwrotu wyłudzonych pieniędzy.

 

Jeżeli zostałeś oszukany, nie bagatelizuj sprawy,  nie odkładaj jej też na później. Na naszym portalu pracują adwokaci i radcowie, którzy podpowiedzą Ci co należy zrobić, by odzyskać utracone pieniądze, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów, nie tracąc też więcej nerwów. Pamiętaj, że dobry prawnik, jako wybrany pełnomocnik profesjonalnie zajmie się Twoją sprawą, wyręczając Cię i reprezentując Twoje interesy na każdym etapie postępowania.